google-site-verification=CKmZ34BnAC77TINJhOBOU6tX_xvbP8kzxQUm2bvn9mQ
Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

14 napos elállás

14 napos elállási idő

Az uniós szabályok értelmében az EU-ban a vevőknek 14 napig joguk van ahhoz, hogy az interneten vagy a távkereskedelem valamely más formája révén – telefonon, csomagküldő szolgálattól vagy házaló ügynöktől – vásárolt termékek megvételétől elálljanak, az árut visszaküldjék, és a teljes vételárat visszakapják. A visszaküldés oka bármi lehet – akár az is, hogy a vásárló egyszerűen meggondolta magát.

Ez a 14 napos elállási idő nem minden árucikk esetében alkalmazandó. Nem vonatkozik például a következőkre:

  • repülő- és vonatjegyekre, koncertjegyekre, szállodafoglalásra, autóbérlésre és konkrét időpontokra megrendelt étkeztetési szolgáltatásokra;
  • a rendszeresen házhoz szállított árucikkekre és italokra – például a tejesember által hozott tejre;
  • egyedi megrendelésre készült, vagy a vevő egyéni igényeihez alakított termékekre – pl. méretre szabott öltönyre;
  • az olyan hang- és képfelvételekre, illetve számítógépes szoftverekre, például DVD-kre, amelyek lezárt csomagolását Ön átvételkor felbontotta;
  • az online digitális tartalmakra, ha már megkezdte a letöltést vagy az adatátvitelt (streaming), és elfogadta, hogy a letöltés, illetve adatátvitel megkezdésekor elveszti elállási jogát;
  • a nem cégtől, hanem magánszemélytől vásárolt termékekre;
  • a sürgős javítási és karbantartási munkákra kötött szerződésekre – ha például csőtörés elhárításával bízott meg egy vízvezeték-szerelőt, és megállapodott vele a vállalási árban, már nem mondhatja vissza a munkát.
  • A 14 napos elállási idő a megrendelt áruk átvételekor veszi kezdetét. A szolgáltatási szerződések esetében a 14 napos elállási idő a szerződés megkötésének napján kezdődik. Ha a kéthetes időszak utolsó napja munkaszüneti napra esik, az elállási idő az ezt követő munkanapon jár le.

Hogyan lehet lemondani a megrendelést?

Önnek értesítenie kell a kereskedőt arról a döntéséről, hogy eláll a vásárlástól. Nem elég csak visszajuttatni az árut a feladónak. A kereskedőnek külön formanyomtatványt kell adnia vevőinek, melyen értesíteni lehet őt a vásárlástól való elállásról, ám Ön nem köteles ezt használni a nyilatkozat megtételéhez. Ön tájékoztathatja a kereskedőt az áru visszaküldésével egyidejűleg. A tájékoztatás történhet faxon vagy e-mailben, vagy akár a postán visszaküldött áruhoz mellékelt írásbeli nyilatkozatban, vagy úgy, hogy kitölti a kereskedő honlapján elérhető, e célra szolgáló elektronikus űrlapot.

Miután Ön értesítette a kereskedőt a döntéséről, 14 napja van az áru visszaküldésére.

Egyes kereskedők nem számítják fel Önnek az áru visszaküldésének a költségét. Ellenkező esetben azonban előre (a rendelés előtt) tájékoztatniuk kell Önt arról, hogy az áru visszaküldése esetén annak költsége Önt terheli. Ha a kereskedő nem tett eleget tájékoztatási kötelezettségének, akkor neki kell állnia a visszaküldés költségét. Önnek csak azokat a költségeket kell fizetnie, amelyekről tájékoztatást kapott.

Nagy méretű áruk (például nagy háztartási készülékek vagy bútorok) esetében a kereskedőnek a visszaküldés költségének legalább a becsült összegét közölnie kell Önnel. Ha nem üzletben (hanem pl. házaló ügynöktől vagy katalógusból) vásárol nagy méretű árut, amelyet közvetlenül ki is szállítanak Önnek, akkor az érintett kereskedőnek saját költségén kell azt elszállíttatnia, amennyiben Ön eláll a vásárlástól.

A vételár visszatérítése

A kereskedőnek a vásárlástól való elállás közlésétől számított 14 napon belül vissza kell fizetnie Önnek a vételárat, viszont késleltetheti a visszatérítést, ha nem kapta meg a visszaküldött árut vagy az igazolást arról, hogy Ön visszaküldte azt.

Ha Ön szállítási költséget is fizetett a vásárláskor, a kereskedőnek a vételáron felül azt is meg kell térítenie. Abban az esetben azonban, ha Ön nem szokványos postai kézbesítést (hanem pl. gyorsfutár-szolgáltatást) kért, a kereskedőnek jogában áll ennek a költségét felszámolni.